18 d’octubre 2009

La Generalitat descarta que el ramal del metro de Terrassa arribi a Matadepera

El president de FGC va qüestionar la rendibilitat més enllà de les capitals, però es manté l'aposta per Castellar

Emili Agulló - El Punt Vallès, 10/03/09

El director general de Transport Terrestre, Manel Villalante, va considerar ahir «prou contrastada» la conveniència que el ramal del metro de Sabadell arribi a Castellar del Vallès, però en canvi va considerar «una altra cosa» el cas de Matadepera, on la Generalitat potser es decantaria per una línia de bus o tramvia. Villalante responia el president de Ferrocarrils de la Generalitat, Joan Torres, que fa un mes va qüestionar la rendibilitat d'allargar les línies més enllà de les dues cocapitals, i fins i tot de l'orbital ferroviària. Diversos alcaldes i institucions econòmiques, com ara la Cecot i les cambres de Sabadell i Terrassa han apostat per les obres.

Torres indicava fa un mes que «si en un futur s'han d'allargar més les línies [de Sabadell i Terrassa] o unir les unes amb les altres, s'hauria d'optar per fer-ho amb bus o tramvia». Però ahir Villalante va recordar que el Departament de Política Territorial i Obres Públiques (PTOP) està redactant l'estudi informatiu de l'enllaç ferroviari fins a Castellar, que provocarà alguns canvis en el projecte del futur metro de Sabadell, i que «ell [Torres] ho sap». El director de Transport Terrestre va afegir-hi que «només cal mirar l'ocupació dels busos i la congestió de la carretera». Però, en canvi, sí que va admetre que a Matadepera «potser seria més adient un sistema de transport públic diferent» del ferroviari.

Les paraules del president de FGC –que també va posar en qüestió la necessitat de construir l'orbital ferroviària entre Vilanova, Terrassa, Sabadell i Mataró– van sorprendre diversos alcaldes consultats per aquest diari. Alguns es van estimar més no entrar en un intercanvi de declaracions, però tant el terrassenc Pere Navarro com el castellarenc Ignasi Giménez van refermar la seva aposta pel transport ferroviari. L'alcalde de Sabadell, Manuel Bustos, en canvi, es va mostrar «radicalment a favor de l'orbital i els FGC» més enllà de Sabadell i Terrassa, «unes obres que haurien d'haver estat fetes molt abans» i que «probablement des del despatx d'un gestor no semblen tan necessàries, però sí que ho són des de la realitat del carrer». L'alcaldessa de Matadepera, Mireia Solsona, partidària també que el metro arribi al seu municipi, va opinar que «a la llarga veuran que és necessari i molt més pràctic que qualsevol bus o tramvia». Però va admetre que la sola arribada dels FGC al barri de Can Roca de Terrassa ja serà un «avantatge» per als veïns de Matadepera.

Cecot i les cambres, a favor del tren
La Cambra de Comerç i Indústria de Terrassa, la de Sabadell i la patronal Cecot aposten pel transport ferroviari, ja que encara que Matadepera i Castellar siguin poblacions petites, la majoria d'habitants fan servir el cotxe per anar a Terrassa, Sabadell o Barcelona. Per Josep Prats, gerent de la Cambra de Terrassa, la línia actual entre Terrassa i Matadepera és insuficient, tot i que el reforç de freqüències podria ser una solució transitòria. El secretari general de Cecot, David Garrofé, també veuria bé estudiar el perllongament a Matadepera «d'aquí a cinc anys». Pel vocal de Transports de la Cambra de Sabadell, Pere Jordi Puig, és «necessari que els nuclis més importants de la comarca en un entorn tan dens estiguin connectats amb ferrocarril».

L'orbital, una possibilitat
L'orbital ferroviària és un projecte a llarg termini, però que també provoca el consens d'alcaldes, agents econòmics i l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP). Les enquestes de mobilitat reflecteixen una demanda poc concreta, però existent i a l'alça. Recorden també que ara moltes ofertes de treball es desestimen per la impossibilitat de desplaçament entre municipis de l'arc metropolità, i si hi hagués la línia creixeria la demanda.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada