06 d’abril 2011

MANIFEST PER L’ARRIBADA DEL TREN A CASTELLAR DEL VALLÈS

Després de molts anys de reclamar-lo, sembla que per fi l’arribada del tren a Castellar serà una realitat abans de 2016. El projecte està pendent en aquest moment de la resolució de l’Estudi Informatiu i no tenim encara una data definitiva ni prou clara sobre la prolongació i arribada de la línea dels FGC a Castellar del Vallès. Aquesta important infraestructura és present, però, a la documentació del Pla General d’Infraestructures de la Generalitat de Catalunya i ja s’han dut a terme els primers tràmits necessaris per fer realitat aquest gran projecte.

Sens dubte l’arribada del tren a Castellar suposarà la inversió pública més gran i important de la seva història, i serà una obra que condicionarà enormement les nostres vides i el futur del poble. La greu crisi econòmica que patim ens permet ara treballar el projecte amb profunditat, millorant-ne el rendiment econòmic, és a dir, el seu cost i també les seves prestacions socials, el servei. Aquesta obra no començarà fins que s’acabi la prolongació del tren a Sabadell i cal aprofitar aquest marge de temps per millorar el projecte sense dilatar-ne la seva compromesa execució. La crisi urgirà encara més a canviar el model de la mobilitat arreu, i per moltes raons.

Un Castellar connectat amb l’exterior per tren significa en primer lloc: una gran millora en la competitivitat econòmica de la vila, disminució de la despesa familiar i laboral en els desplaçaments i una disminució en el consum d’energia. I en segon lloc una gran millora en la qualitat de vida dels vilatans deguda a l’impacte positiu del tren en el medi ambient i l’important augment en la connectivitat del seus habitants amb el Vallès i amb l’àrea metropolitana de Barcelona, ja sigui per estudis, salut, feina o lleure. Per la gent gran i pels joves. Per tots i per tot.

El nombre d’estacions, la seva ubicació, el seu accés, els serveis associats, la traça, la freqüència de pas, el calendari de les obres, les afectacions en el nostre dia a dia, els mètodes constructius, els efectes sobre el nostre entorn natural i molts més detalls, s’han anat perfilant en l’estudi informatiu. Però des de Plataforma Tren Castellar Centre, tenim la profunda convicció que aquest treball informatiu encara no ha acabat, i que els vilatans de Castellar hi tenim encara molt a dir.

A la Plataforma Tren Castellar Centre estem treballant des de la ciutadania, sense partidismes ni protagonismes, amb constància i rigor, per aconseguir el millor tren per a la vila, però per aconseguir-ho és més necessària que mai la fermesa institucional del nou consistori que resulti de les eleccions que encarem el proper 22 de maig i la implicació de la societat castellarenca.

Les decisions que es prenguin els propers anys relacionades amb el tren seran determinants de cara al futur de Castellar. Les vilatanes i vilatans de Castellar i Sant Feliu del Racó no podem permetre’ns el luxe de quedar al marge d’aquest moment històric.

Per aconseguir el millor tren per Castellar i un bon futur per a tothom!

Plataforma Tren Castellar Centre 


Adhesió particular                             Adhesió entitat

17 de març 2011

Castellar dins d'un Vallès transversal

El vespre del 28 de febrer d'enguany es va presentar a l’Auditori Municipal Miquel Pont la ponència Castellar dins un Vallès Transversal, acte organitzat per la plataforma castellarenca Tren Castellar Centre (PTCC) i l’entitat vallesana Via Vallès.

L’acte era el colofó de l’acord de col·laboració signat pocs dies abans entre les dues entitats per treballar conjuntament perquè l’arribada del tren a Castellar es faci en les millors condicions possibles.

Després de la justificació de l’acte feta pel secretari de la PTCC, el Sr. Albert Margineda, el president de l’entitat, el Dr. Joan Pinyot, exposà la situació actual del projecte donant tot tipus de dades sobre la necessitat del projecte, el cost del mateix, les propostes oficials, les al·legacions presentades a les propostes oficials i les propostes conjuntes consensuades entre la PTCC i Via Vallès. Digué que l'Estudi Informatiu està pendent d'aprovació fins que no es resolguin les al·legacions presentades per diferents entitats, entre elles les que va presentar la Plataforma Tren Castellar Centre.

Es parlà de la necessitat d’arribar a un Acord de Ciutat entre la ciutadania, els partits polítics, les associacions de veïns, les entitats castellarenques, la unió de botiguers, els empresaris, la Cambra de Comerç de Sabadell i comarca per plantejar una sortida viable al tren, més econòmica, menys lesiva pel medi ambient, més sensible als interessos de la realitat industrial del Pla de la Bruguera i pensant en una possible prolongació futura cap al Vallès Oriental.

Es feu especial referència al fet que en el projecte oficial no es té prou cura de la preservació dels espais naturals de can Deu i del Torrent de can Bages, que es salta el riu Ripoll per la part més ampla i més alta, i, sobretot, que l’emplaçament de les estacions no sembla el més adequat.

Es presentà la proposta de redifinir el traçat de la sortida de Sabadell fent passar el tren pel costat del pont de can Pagès, seguint per darrera de la Torre Turull i entrant al Polígon industrial del Pla de la Brugera pel Carrer del Berguedà, plantejant la primera estació a l’actual aparcament de camions i la segona estació al  costat de la Plaça de Catalunya.

El ponent de Via Vallès, l’arquitecte i urbanista Sr. Manuel Larrosa, conseller d’urbanisme de Sabadell durant l’època del batlle Farrés, exposà les propostes ferroviàries que han dissenyat pel conjunt de Catalunya i en particular les de la prolongació del tren dels Ferrocarrils de la Generalitat de Sabadell a Castellar.

Insistí que el projecte ha de formar part de la prolongació d’aquesta via cap a Sentmentat, Caldes de Montbui, Santa Eulàlia de Ronçana, l’Ametlla del Vallès i La Garriga per anar a enllaçar amb la línia ferroviària de Barcelona a Vic tancant així un cercle transversal entre l’eix del Ripoll i el del Congost.

Acabà exposant la seva proposta d’enllaç de la B-124 amb la Ronda del Vallès i la C-58 així com insistí en la necessitat de preservar l’Espai Agrícola de Sabadell desviant el projecte oficial de l’antic Quart Cinturó per la seva perifèria.
Nota de l'acte del 28 de febrer del 2011

03 de març 2011

Tren Castellar Centre a la radio local

Albert Margineda, secretari de Tren Castellar Centre (TCC),  va ser present en la tertúlia de radio Castellar del passat 3 de març. Es va parlar de mobilitat urbana i de les propostes que la plataforma TCC ha treballat de cara a la futura arribada del tren a Castellar del Vallès.
També hi van participar el president d'Associació de Comerciants Joan Anton Juàrez i el regidor d'urbanisme Aleix Canalís.

audio (mp3-8,2mb)